„Pohlednice spojující svět.“
Takové je motto oficiálního českého webu určeného pro Postcrossing. Doba v lecčem pokročila, esemesky už dávno nejsou v módě, s přáteli, známými i kolegy si píšeme pomocí facebookové aplikace Messenger. Internet je všudypřítomný a šetří náš čas i peníze. Myslíte si, že něco zdánlivě tak staromódního, jako je posílání pohlednic, se už nemůže stát znovu populární? Inu, tak to se pletete.
Možná o Postcrossingu dávno víte, anebo naopak tápete, co přesně si pod pojmem vybavit. Jde o projekt, jehož historie sahá do roku 2005 a pojí se se jménem Paula Magalhãese. Portugalský student byl nadšený, když v poštovní schránce objevil poštu – zejména pohlednice, které dostával rád od přátel, rodiny i cizinců z celého světa. Uvědomil si, že spousta lidí jeho vášeň sdílí, a tak se rozhodl je navzájem propojit online, tedy pomocí webových stránek.
Cíl zní jasně: Umožnit lidem z celého světa, bez ohledu na národnost, věk, pohlaví či náboženské vyznání, vyměňovat si mezi sebou pohledy. Vše přitom funguje jednoduše: Zaregistrujete se do celosvětové komunity Postcrosserů, náhodný generátor vám vylosuje adresu, na níž zašlete svou pohlednici s vyplněným kódem, který vaši zásilku identifikuje v systému. Ten, komu váš pohled přistane ve schránce, kódem potvrdí jeho převzetí v systému. Jakmile se tak stane, jinému člověku náhodný los přidělí vaši adresu a pohlednice doputuje do vaší schránky.
Kromě náhodného posílání je oblíbené i swapování (direct swaps = „přímé výměny“). To znamená, že pohlednice si vyměňujete s osobou, kterou jste předem zkontaktovali. V tom případě můžete do své zásilky k pohlednici přihodit i nějaký malý dárek nebo se můžete s dotyčným domluvit na tom, co si navzájem pošlete. Připravíte se tak ale o pocit překvapení – a ne vždy můžete narazit na poctivého jedince, který vám něco na oplátku pošle, neboť swapování jde mimo oficiální systém.
Oslovilo vás posílání pohlednic do celého světa? Osobně mi to připadá jako dobrý způsob, jak si zpestřit všední dny, rozšířit si obzory a dostat se do kontaktu s novými lidmi. A taky je fajn vybírat schránku nejen kvůli hromadě reklamních letáků, ale i krásných pohledů z míst, ze kterých bychom to běžně nečekali. Známka určená k putování po Evropě vás vyjde na 35 korun, za hranice Evropy pak 41 korun.